Pages

Wednesday, June 8, 2011

Tangani Stres

Assalamualaikum keada semua pembaca blog ini. Pada hari ini saya ingin berkongsi dengan anada semua cara-cara untuk menangani stress. Semua orang mesti pernah menangani stres sama ada kanak- kanak, remaja, mahupun dewasa. tetapi kanak- kanak ada ke stres? Ada jugak rasenye. Kalo X pun mesti pernah rase tension kalo x dpt ape yg dorang nak. Haha...Tapi kita sebagai hamba Allah haruslah pandai menangani stress ini. Jom kita ikut cara ini. Insya Allah ia akan membantu kita. Amin.Saya dapat tips ini pun dari buku Asuh adik saya terbitan Mei 2011. Sebenarnya dah lama x update sebab x tau nak tulis apa. Jom kita ikuti... Sebelum tu kita mulakan dengan basmalah dulu.Bismilahirrahmanirrahim...


1. BERTENANG
 Bertenang boleh membantu kita mengurangka stres dengan menghentikan kitaran stres di              peringkat permulaan.


2. BERNAFAS SECARA DALAM
Pernafasan melalui abdomen ada cara pernafasan terbaik, kita bernafas dengan lebih perlahan, panjang dan lebih dalam.


3. Berkata 'RELAKSLAH'
Insya Allah kata-kata ini sedikit sebanyak dapat mententeramkan perasaan dan mengurangkan stres.


4. BERIBADAT
Cara ini adalah cara yang paling terbaik. Banyakkanlah solat sunat, berzikir dan berdoa. Ia adalah terapi yang baik untuk menenangkan emosi dan melegakan perasaan.


5. BERKONGSI PERASAAAN DENGAN SESEORANG
Jangan pendam perasaan atau masalah, sebaliknya berkongsilah masalah anda dengan orang yang anda percayai dan boleh mengutarakan pendapat yang baik.Sekurang- kurangnya mereka boleh membantu kita.


6. BERURUT
Dalam keadaan stres, otot-otot di leher, kepala dan bahu akan tegang tanpa kita sedari. Berurut boleh melegakan otot dan melancarkan pelancaran darah.


7. BEREHAT SAMBIL MENDENGAR MUZIK
Saya cadangkan kepada anda dengarlah muzik yang slow. Ia boleh nententeramkan fikira. Kalau lagu heavy itu rasanya lagi mentensionkan kita adalah lagi kan.


8.BERIADAH. 
Ini adalah satu perkara yang paling saya suka. Kita bolehlah berkelah ke, melancong atau pun lakukan aktiviti yang kita suka janji akyiviti itu sihat.


9. BERSENAM
Bersenam dapat meningkatkan pengeluaran hormon endorfin, dan dapat mengurangkan ketegangan otot dan stres.


10.BERFIKIRAN POSITIF
Berfikiran positif ialah melihat kenaikan dalam mana-mana situasi bersifat negatif.Tumpukan kepada perkaara yang baik dan apa yang boleh dilakukan dalam situasi tersebut.


Marilah sama- samaa kita ikuti tips ini dalam menagani stres. Insya Allah. Wassalam.


    








No comments:

Post a Comment

you can comment my post