Pages

Friday, August 10, 2012

Petua Mengenal Malam Lailatulqadar.

Assalamualaikum.

Alhamdulilah sudah 21 hari kita berpuasa. Kepada kaum perempuan yang tidak dapat berpuasa penuh itu, tidak mengapa. Banyak lagi amalan yang kita boleh lakukan semasa kita uzur antaranya berzikir ataupun pada bulan yang mulia ini kita seeloknya menyediakan makanan untuk orang yang berpuasa. Sessungguhnya orang yang menyediakan menu berbuka ganjarannya seumpama orang yang berpuasa. Subhanaalah. Best nye... Marilah kita rebut ganjaran itu.

Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, baginya ganjaran seumpama pahala bagi orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa itu)." (HR Al-Baihaqi & Ibn Khuzaimah)



Salah satu keistimewaan bulan Ramadan ini ialah ada satu malam lebih baik dari seribu bulan iaitu malam lailatulqadar. sesunnguhnya Allah SWT elah berfirman di dalam Surah Al- Qadr 07"ayat 3 yang bermaksud 


Berikut adalah beberapa petua yang telah disusun Imam Al- Ghazali : 


  1. Malam ganjil 10 hari akhir Ramadan 
  2. Jika ! Ramadan jatuh pada hari Ahad atau Rabu maka malam lailatulqadar jatuh pada malam ke 29
  3. Jika hari Isnin malam ke 21
  4. Jika hari Selasa atau Jumaat malam ke 27
  5. Jika hari Khamis malam ke 25
  6. Jika hari Sabtu malam ke 23.
Pernah berkata Syeikh Abu Hassan bahawa beliau tidak pernah terlepas mlm Lailatulqadar setelah beliau baligh denagn mengikut kaedah ini. 

Sebenarnya saya kongsi ilmu ini daripada artikel yang telah diberikan kepada ayah saya ketika dia menunaikan solat Tarawih di masjid. So, saya rasa lah maca nak kongsi petua ini. renung2kan lah ye. 

Wasssalm.


No comments:

Post a Comment

you can comment my post